2011. január 28., péntek

Globális nevelés

Pécsett rendezik meg a Dél-Dunántúli Regionális Globális Nevelés Kerekasztal programját 2011. február 23-án, a Civil Közösségek Házában. A rendezvény célja, hogy szélesebb körben ismertessék meg a globális felelősségvállalásra való nevelés fontosságát. Ehhez kiállító felületet is nyújtanak majd a programra regisztrálóknak.


A globális nevelés fontosságára ma már Európa legtöbb részén odafigyelnek. A globalizáció minden előnye mellett a hátrányaival is egyre gyakrabban találkozunk. Hiába engedhetünk meg magunknak sokkal több mindent, mint 20-30 éve, a népesség egyötöde még mindig nem jut tiszta ivóvízhez és/vagy éhezik. A helyi történések kihatnak a globális eseményekre és fordítva – bármi történik a nagyvilágban, az otthonunkra is hatással lesz. Fontos tehát, hogy a fiatalok megfelelő tudást szerezzenek a „globális társadalom” megértéséhez, illetve tudatosítsák, minden egyes lépésükkel mások életére is hatással vannak, és ezért vállalják a felelősséget. A tendencia az, hogy a globalizáció kényelmébe születettek kevésbé figyelnek oda az életvitelükre, de erre az utcán sétálgatva is lelhetünk példát: lazaságból szemetelő, nemtörődöm gyerekek tömegeivel találkozhatunk nap nap után. Galambos Attila, a Zöld Fiatalok (ZöFi) civil szervezet pécsi szerveződésének tagja- a szervezet a program egyik partnere- hasonlóképp látja a helyzetet. Szerinte a globalizáció egy összetett jelenség, amely rengeteg pozitív lehetőségeket rejt magában, viszont hátránya is akad bőven. „Alapvető tapasztalatom az, hogy Magyarországon a középiskolás korosztály érdektelen a globális problémák iránt, úgy, hogy előnyeit pedig minden fenntartás nélkül élvezi. Érintettségüket a globális szintű mélyszegénység fenntartásában fogyasztási szokásaikkal, szeméttermelésükkel a környezetre gyakorolt hatásukat nem értik meg,” véleményezte a fiatalok globális gondolkodását.
A globális nevelés (GE) fogalmát az ENSZ hívta életre a Környezet és Fejlődés világkonferencián még 1992- ben, Rio-ban. A 2002- es GE kongresszuson lefektették a globális nevelés definícióit, melyek közt szerepel például, hogy „a GE olyan képzés, amely felnyitja az emberek szemét és értelmét a világ realitásaira és ráébreszti őket, hogy a nagyobb igazságosság, egyenlőség és mindenkinek kijáró emberi jogok világára törekedjenek,” vagy hogy  „a globális nevelés az emberek globális kérdésekre irányuló tudatosságának növeléséről, azok, valamint a különböző országok és világrészek egymásra hatásának megértéséről szól. Ezen belül főleg arról, mi tartja fenn a fejlődési elmaradást és mire van szükség az egyenlőbb fejlődés eléréséhez és fenntartásához,”áll a GE honlapján. Bővebb információért érdemes erre az oldalra ellátogatni (www.globalisneveles.hu).
Kattints a képre, ha nagyban szeretnéd látni
A ZöFi Pécs szerint a globális nevelés program fontos szerepet tölthet be a mindennapi életben: „A program elsődleges célja, hogy érzékenyítse a benne résztvevőket a globális problémák iránt, hogy megértesse velük érintettségüket azoknak a fenntartásában. Ez egy olyan dinamikus oktatási rendszer, ami eddig hiányzott az oktatási programok palettájáról, azonban nélkülözhetetlenné vált a globalizáció jelenségének totálissá válásával.”
A rendezvényen az iskolák és oktatók egyaránt bemutathatják, hogy saját szemszögükből hol látják a globális nevelés egyes kérdéseire a választ, milyen eszközökkel próbálják tudatosabb útra terelni a fiatalságot. A jól bevált gyakorlataikat a programot kísérő projektbemutató kiállításon prezentálhatják, újabb ötletekkel gazdagítva kollégáik addigi tapasztalatait, tehát kölcsönös ötletbörzeként is felfoghatjuk a kiállítást. Nem utolsó sorban pedig új kapcsolatokat is kialakíthatnak civil szervezetekkel, más oktatási intézményekkel, döntéshozókkal stb., ami által a későbbieken sem válik elavulttá a nevelés hatékonysága. „Ennek a programnak a célja, hogy, felmérjük, regionális szinten mi történik, hogyan illeszkednek a globális nevelési témák a formális és nem formális oktatásba, mik valósulnak meg (emberi jogok, demokrácia, környezeti problémák, kritikus gondolkodás stb.) az iskolák szemléletében, tantárgyakban, tapasztalható-e regionális szinten az önkéntesség. A kerekasztalnál meg tudják beszélni a résztvevők, hogy mire van szükségük még, vagy, hogy mit tudnak nyújtani másoknak,” tudtuk meg Berecz Ágitól, az Artemisszió Alapítvány munkatársától. Azt is elmondta, hogy a programnak négy része van: az elsőn bemutatják a Globális Nevelés Stratégiai Ajánlást, a második részben a formális, nem formális oktatásról, illetve tanárképzésről szóló szekcióbeszélgetésekre kerül sor, majd a globális nevelés regionális esélyeiről tartanak kerekasztal beszélgetést, végül helyi globális nevelés projektek prezentálásával zárják az eseményt. A programon a részvétel ingyenes, helyszín a Civil Közösségek Háza, Február 23.-án 13 órától. Az Artemisszió Alapítvány főként pedagógusok, egyetemi oktatók vagy témában érdekelt hallgatók, civil szervezetek, ifjúsági szervezetek vagy éppen önkormányzati tagok részvételére számít, de minden érdeklődőt szeretettel várnak. „A program mellett a kiállításokon bárki bemutathatja, mit tesz globális nevelés címszó alatt, illetve a szekcióbeszélgetésen a résztvevők aktív szereplésére is számítunk,” említette Berecz, aki az alábbi, meghirdetett témákról is mondott pár szót:
 - Fenntarthatóságra nevelés: „Ideértjük a klasszikus környezetre nevelést, de ideértjük például a Zöld Híd Alapítvány által támogatott Öko-Kuckó oktatásait is: a gyerekek hogyan éljenek úgy, hogy kevésbé vegyék igénybe a természet forrásait.”
 - Demokráciára és aktív állampolgárságra nevelés: „Abban a világban, amelyben élünk, fontos, hogy ne csak passzívan, hanem aktívan is részt vegyünk. Önkéntes jellegű programokról lesz szó, tehát valakik nem csak beszélnek valamiről, hanem tesznek is érte és egyesületekbe, mozgalmakba szerveződnek, mellyel segítik a közösség életét.”
 - Emberi jogi oktatás, az emberi méltóság tiszteletére és szolidaritásra nevelés: „Tulajdonképp ez a toleranciát jelöli, illetve hogy megismerjük a saját alapvető emberi jogainkat, ha már egy olyan dokumentum, mint az emberi jogi egyetemes nyilatkozat is él.”
 - Más kultúrák tiszteletére nevelés. „Mások elfogadását kell érteni ez alatt, hogy természetes módon együtt tudjunk élni a kisebbségekkel.”
Kísérőprogramként a Zenész Ifjúsági Otthonban tartják a Tükörben a Világ címet viselő „módszertani műhelynapot” február 24-én. A cél, hogy a résztvevők szociális érzékenységét elmélyítsék a globális témákban. A trénerek olyan könnyen használható, dinamikus módszereket mutatnak be, amelyek tantervekbe is illeszthetők. Az érdeklődők két oktatási gyakorlat közül választhatnak: az Emberség Erejével Alapítvány a szegénység témakörének, míg a Zöld Fiatalok Egyesület a globalizáció fogalmának, illetve a globalizáció okozta problémák feldolgozási lehetőségeit mutatják be, áll a műhelynap felhívásában.

Ilyen regionális rendezvényre március végén Debrecenben, április végén pedig a fővárosban is lehet számítani. A projekt bemutatása regisztrációhoz kötött, jelentkezni február 10- ig lehet az agi.berecz@artemisszio.hu e-mail címen, illetve a 30/943 55 37-es telefonszámon. 




Mácsadi Anni

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése