2011. január 9., vasárnap

Magyar elsők - Asboth helikoptere

Gimnáziumban mindenki megtanulja, hogy Bell volt a telefon feltalálója és Thomas Edison nevéhez köthető a villanykörte. Magyar találmányokról azonban elég keveset tudunk. Nem árt ezen változtatni! Hogy a problémát orvosoljuk, szép lassan sorba vesszük a híres magyar elsőket. 

Rubik Ernő kockáját mindenki ismeri. Büszkék vagyunk rá, hogy egy magyar feltaláló logikai játéka meghódította az egész világot. De rajta kívül még igen sok honfitársunk alkotott maradandót. Asboth Oszkár nevéhez fűződik például a helikopter feltalálása − bár meg kell jegyezni, a történet nem ilyen egyszerű.

Asboth ugyanis rendelkezett azzal a remek képességgel, amivel a magyarok többsége nem, legyen az magánszemély vagy az ország sorsáért felelős tisztségviselő; ez pedig az önmenedzselés.
Igen korán elkezdett érdeklődni a repülés iránt. Csak 18 éves volt, mikor 1909-ben elkészítette első, pilóta nélküli repülőgépmodelljét. Ő kapott elsőként iparengedélyt Magyarországon repülőgép készítésére, 1912-ben. Első szabadon repülő helikopterét 1928-ban tesztelték, nem túl sok sikerrel. A légcsavaroknak ugyan sikerült felemelniük a gépet, az azonban túlságosan instabil volt. Később továbbfejlesztette madárkáját, de ezt a problémát többszöri próbálkozás után sem sikerült megoldania. Ez volt Asboth veszte.
Ugyan a helikopter negyedik verziója majdnem száz alkalommal emelkedett a levegőbe, a Magyarországra jellemző pénzhiány miatt Asboth befejezte kísérleteit. 1933-ban azonban külföldről érdeklődés mutatkozott Asboth helikopterkísérletei iránt. Bár teljesítménye nem volt túl meggyőző, még mindig eredményesebb volt, mint külföldi versenytársai. Azonban a körülmények ellenére sem sikerült neki megfelelően funkcionáló gépet alkotnia.
De hol itt az önmenedzselés? Asboth 1956-ban írt egy könyvet „Az első helikopter” címmel, amelyben kissé kiszínezte eredményeit. Kortársai és a nagyközönség előtt ugyanis feltalálónk remekül titkolta a gép hiányosságait. Könyvének borítóján szereplő képen a földről figyelő emberek igen csodálkozó, tiszteletteljes testtartásban szemlélik a csodamasinát. A későbbi kutatások azonban kimutatták, hogy elég erősen retusálták a könyvben szereplő képeket.



Kép forrás: http://www.asbothoszkar.fw.hu/fooldal2.html

Igen, a stabilitás érdekében ugyanis kötelekkel feszítették ki a gépet, nehogy az első széllökés felborítsa. Hasonló trükkökből máshol sem volt hiány. Az egyik repülésről filmfelvételt is készítettek.
Érdekes módon az első két alkalommal készült felvételek nem sikerültek − mindkét esetben az operatőrök hibájából, egyikük például elfelejtette levenni a lencsevédő sapkát−, a harmadik filmről azonban kimutatták, hogy az előző kettőből is szerepeltek benne részletek. Hiszen a látszatra ügyelni kell, negatívumot nem szabad megörökíteni.
Asboth helikopterének két nagy hibája volt. Egyrészt nem volt elég alaposan kidolgozva a gép irányítása, a kormánylapátok elhelyezkedése. A másik, nagyobb problémája instabilitása volt, amiért a merev légcsavar okolható. A sors fintora, hogy a csuklós kapcsolódású légcsavar, (amelynek segítségével az 1930-as években megszülettek az első, valóban sikeres repülésre képes helikopterek) szintén magyar találmány; Madzsar József és Barta Miksa adta be a szabadalmazási kérelmet 1909-ben, Németországban.


Liebhauser Edina

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése