A labdarúgók nevével fémjelzett mezekből évente több millió darabot adnak el világszerte, ami jelentős bevételi forrást jelent a gyártóknak. A szponzorok öldöklő csatákat vívnak annak érdekében, hogy az ő logójuk virítson az aktuális futballsztár hátán vagy hasfalán. Eközben a divattervezőkről sem feledkezhetünk meg, akik időről időre vagányabb és extrémebb kollekcióval rukkolnak elő.
A labdarúgók mind klub, mind válogatott szinten évről évre egyre színesebb és modernebb mezben futnak ki a pályára, néha már igazi divatháború dúl a játékosok között.
A futballnagyhatalmak mezkollekciói viszont évről évre merészebb és vagányabb darabokkal tűnnek fel a piacon. Ugyanakkor nem feledkezhetünk meg arról, hogy a nemzetek legújabb mezei nagyban hasonlítanak elődjeikre, ám a ruha előállítása, jellege és stílusa mindig az adott kor divatvilágnak és az elvárásoknak megfelelően néz ki. A Nike például legújabb mezkollekcióját már újrahasznosítható műanyagpalackból gyártotta, az Adidas pedig teljes mértéken a játékosokra fókuszált, és az ő igényeik szerint egyedi, teljesen szűk szabású, testhez simuló pólókkal (korábban ilyen „trikót” viseltek a mez alatt) lepte meg a játékosakat. A német cég esetében a teljesítményfokozás- illetve javítás volt a cél (rendkívül könnyű mezek és hatékony hő leadás). A 2010-es nyári dél-afrikai labdarúgó-világbajnokság kapcsán minden résztvevő válogatott teljesen új szerelést öltött, a tervezők pedig több esetben a tradíciók előtt tisztelegve ugyan, ám a legújabb divatnak megfelelően igyekeztek a vb sztárjait felöltöztetni.
Az Adidas által szponzorált csapatok versenyében a német és a dél-afrikai válogatottak mezeit emelhetjük ki. A Nationalelf mindig az egyik legszebb és legmutatósabb mezben lépett pályára az adott világbajnokságon, így ez a hagyományos mezkoncepciójukon 2010-ben is megfigyelhető volt. A hazai, a már jól ismert fehér-fekete színű mezük mellett az idegenbeli szerelésük több újítást is eredményezett és igazán mutatósra sikeredett. A mezen a fekete és az arany színek domináltak, tizenegy függőleges csík futott keresztül a pólón, ami a tizenegy játékost szimbolizálta, ezáltal is a poroszos csapategységet kívántak előtérbe helyezni. A baloldalon pedig arany színben három csillag (ami német válogatott világbajnoki címeit jelenti) és a címer volt megfigyelhető.

A Nike által szponzorált csapatok versenyében a külsőséget figyelembe véve a holland és az Egyesült Államok válogatottja végzett a legelőkelőbb helyen. A németalföldi válogatott már jól megszokott hazai narancssárga meze mellett az idegenbeli szerelésén a nemzeti színeket kívánta képviselni. A piros-fehér-kék csíkozás dominált a pólón és a sportszáron egyaránt.
A világbajnokság egyik legszebb meze azonban a Donovanék által viselt (kissé polgárháborús hatású) idegenbeli felszerelés volt. Az Egyesült Államok vendég szerelésén a nemzeti színek domináltak, a sötétkék alapon a fehér és piros színek mellett a halványszínű átló rendkívül dizájnos hatással bírt. A mez kísértetiesen hasonlít a csapat 1950-es brazil vb-re elkészített mezére.

S ha már extravagányság és forradalmiság, akkor jól emlékezhetünk a kameruni válogatott 2002-es, ujjatlan szériájára, ami teljesen új megjelenést jelentett a labdarúgó mezek piacán, ám a mindig szigorú FIFA hamar betiltott felszerelés viselését.
A labdarúgás művészei tehát a pályán nagyszerű élményt és látványt nyújtanak azzal, ahogy a foci magasiskolájáról tartanak hétről-hétre bemutatót a zöld gyepen. Ám emellett - a sportszergyártóknak hála – egyre nagyobb figyelmet kap az is, milyen szerelésben kergetik a fiúk a bőrt. A mezevolúció szezonról szezonra újabb és újabb, a divatnak megfelelő, ugyanakkor a tradíciókat ápoló és a még jobb teljesítményt elősegítő (ultra könnyű) mezekkel teszi könnyebbé a sportolók életét.
Németh Réka
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése