2011. április 8., péntek

Mezeket fel!


A labdarúgók nevével fémjelzett mezekből évente több millió darabot adnak el világszerte, ami jelentős bevételi forrást jelent a gyártóknak. A szponzorok öldöklő csatákat vívnak annak érdekében, hogy az ő logójuk virítson az aktuális futballsztár hátán vagy hasfalán. Eközben a divattervezőkről sem feledkezhetünk meg, akik időről időre vagányabb és extrémebb kollekcióval rukkolnak elő.

A labdarúgók mind klub, mind válogatott szinten évről évre egyre színesebb és modernebb mezben futnak ki a pályára, néha már igazi divatháború dúl a játékosok között. 

Röviden nézzük meg, hogy az egyes válogatott mezek fejlődéstörténete hogyan is alakult. A magyar válogatott hazai mezén nem voltak szembetűnően komoly változások az évek során. Csupán az aktuális támogatók és a szimbólumok jellege változott. Míg a legendás Puskás Öcsi vezette Aranycsapat Rákosi címerrel a mellkasán volt kénytelen a pályára lépni, addig a mai piros-fehér nemzeti színű mezen a főszponzor Adidas logója dominál a címer mellett. Alapvetően válogatottunk ruhakollekciója egy nagyon konszolidált széria, a mai nemzetközi címeres termékekre jellemző extravagányság egyáltalán nem figyelhető meg Geráék mezén. Talán, ha egyszer a válogatott kijut egy nemzetközi tornára, a gyártók a magyar csapatnak is kedveskednek egyedi felszereléssel. 
A futballnagyhatalmak mezkollekciói viszont évről évre merészebb és vagányabb darabokkal tűnnek fel a piacon. Ugyanakkor nem feledkezhetünk meg arról, hogy a nemzetek legújabb mezei nagyban hasonlítanak elődjeikre, ám a ruha előállítása, jellege és stílusa mindig az adott kor divatvilágnak és az elvárásoknak megfelelően néz ki. A Nike például legújabb mezkollekcióját már újrahasznosítható műanyagpalackból gyártotta, az Adidas pedig teljes mértéken a játékosokra fókuszált, és az ő igényeik szerint egyedi, teljesen szűk szabású, testhez simuló pólókkal (korábban ilyen „trikót” viseltek a mez alatt) lepte meg a játékosakat. A német cég esetében a teljesítményfokozás- illetve javítás volt a cél (rendkívül könnyű mezek és hatékony hő leadás). A 2010-es nyári dél-afrikai labdarúgó-világbajnokság kapcsán minden résztvevő válogatott teljesen új szerelést öltött, a tervezők pedig több esetben a tradíciók előtt tisztelegve ugyan, ám a legújabb divatnak megfelelően igyekeztek a vb sztárjait felöltöztetni.

Az Adidas által szponzorált csapatok versenyében a német és a dél-afrikai válogatottak mezeit emelhetjük ki. A Nationalelf mindig az egyik legszebb és legmutatósabb mezben lépett pályára az adott világbajnokságon, így ez a hagyományos mezkoncepciójukon 2010-ben is megfigyelhető volt. A hazai, a már jól ismert fehér-fekete színű mezük mellett az idegenbeli szerelésük több újítást is eredményezett és igazán mutatósra sikeredett. A mezen a fekete és az arany színek domináltak, tizenegy függőleges csík futott keresztül a pólón, ami a tizenegy játékost szimbolizálta, ezáltal is a poroszos csapategységet kívántak előtérbe helyezni. A baloldalon pedig arany színben három csillag (ami német válogatott világbajnoki címeit jelenti) és a címer volt megfigyelhető.

Mint rendező ország, a dél-afrikai válogatott játékosai is az egyik legszebb mezben léphettek pályára hazai környezetben, a legújabb Bafana Bafana felszereléssel most találkozhattunk először. A válogatott korábban már játszott teljesen zöld, tiszta fehér vagy éppen a zászlójuk színkoncepciójának megfelelően arany-fehér-zöld-fekete mezben is, ám most a színek számát leredukálták a sárga póló, zöld nadrág összeállításra. A kollekció annyiban hasonlított a németekére, hogy itt is megfigyelhető volt a tizenegy szálas függőleges csikózás (ami a csapategységet és az országban élő tizenegy törzset szimbolizálta), a pólón rajta volt a zászló is, ami még jobban az összetartozásra és az egységre hívta fel a figyelmet. A mez legnagyobb érdekessége azonban a gallér mintázata volt, amit helyi, törzsi kézművesek ötletei alapján gyártották rá a pólókra.

A Nike által szponzorált csapatok versenyében a külsőséget figyelembe véve a holland és az Egyesült Államok válogatottja végzett a legelőkelőbb helyen. A németalföldi válogatott már jól megszokott hazai narancssárga meze mellett az idegenbeli szerelésén a nemzeti színeket kívánta képviselni. A piros-fehér-kék csíkozás dominált a pólón és a sportszáron egyaránt.

A világbajnokság egyik legszebb meze azonban a Donovanék által viselt (kissé polgárháborús hatású) idegenbeli felszerelés volt. Az Egyesült Államok vendég szerelésén a nemzeti színek domináltak, a sötétkék alapon a fehér és piros színek mellett a halványszínű átló rendkívül dizájnos hatással bírt. A mez kísértetiesen hasonlít a csapat 1950-es brazil vb-re elkészített mezére.

S végezetül nézzünk egy rövid összeállítást azokból a darabokból, amelyek aligha végeznének első helyen a „Topkategóriás mez” című versenyen. A 2003/2004-es szezonban az olasz Juventus idegenbeli meze pikánsra sikeredett. A rózsaszín mez sem a szurkolók, sem a játékosok többségénél nem aratott nagy sikert, persze a rikító kollekció nem a véletlen műve volt. A zebra fanok ugyanis nagyon jól tudják, hogy szeretett klubjuk hivatalos mezszíne a hőskorszakban a rózsaszín volt. Közel száz évvel később pedig a hagyomány előtt kívántak a gyártók tisztelegni az érdekes retro-mezzel. Egy másik alkalomból a Hull City meztervezője, még 1992-ben teljesen új kollekcióval állt elő, ám a változás nem feltétlenül nyerte el a publikum tetszését. A „Tigrisek” becenévre hallgató csapat, a divattervezőjének köszönhetően, a Hull játékosai egy egész szezonon keresztül hétről-hétre tigrisbőrbe öltöztek, így tartották rettegésben a pályán az ellenfelet. A vörös ördögök 1993-as idegenbeli (pizsama) meze nagyon jó példa arra, hogy a Manchester United fanok se gondolják, mindig az ő csapatuk járt élen a legszebb mez tervezésében. Ma vajon mennyi Rooney nevével fémjelzett mezt adnának el ilyen formában?

S ha már extravagányság és forradalmiság, akkor jól emlékezhetünk a kameruni válogatott 2002-es, ujjatlan szériájára, ami teljesen új megjelenést jelentett a labdarúgó mezek piacán, ám a mindig szigorú FIFA hamar betiltott felszerelés viselését.

A labdarúgás művészei tehát a pályán nagyszerű élményt és látványt nyújtanak azzal, ahogy a foci magasiskolájáról tartanak hétről-hétre bemutatót a zöld gyepen. Ám emellett - a sportszergyártóknak hála – egyre nagyobb figyelmet kap az is, milyen szerelésben kergetik a fiúk a bőrt. A mezevolúció szezonról szezonra újabb és újabb, a divatnak megfelelő, ugyanakkor a tradíciókat ápoló és a még jobb teljesítményt elősegítő (ultra könnyű) mezekkel teszi könnyebbé a sportolók életét.

Németh Réka

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése