A két legnagyobb sportszergyártó cég időről időre, ahogy az éppen aktuális marketingfogás megkívánja, elkészíti nívós sportvideóit, amelyek aztán a különböző videomegosztó portálokon öldöklő csatákat vívnak a minél nagyobb nézettségi mutatók megszerzése érdekében.
Az Adidas legújabb reklámvideója „Adidas is all in” névvel márciusban jelent meg az interneten, a videó különböző részleteit pár hét alatt több millióan nézték meg a YouTube-n. A Sid Lee rendezte klipben a zenei- és sportvilág igazi közönség kedvencei kapnak főszerepet, így feltűnik Katy Perry, a rapper B.o.B, a kosaras Derrick Rose, a klasszis magasugró Blanka Vlasic, valamint korunk legnagyobb labdazsonglőrje, Leo Messi is. Természetesen még 2011-ben sincs Adidas-kampány Beckham nélkül, így pedig megcsodálhatjuk az örökifjú, aranylábú Becks-et, ahogy beköti csukáját és felfut a lelátón.
A klipben minden elem megtalálható, ami szenzációhajhász és figyelemfelkeltő, hiszen olyan szimbólumok tűnnek fel, mint a tűzijáték, fények, BMX-es és deszkás srácok, őrjöngő, megvadult tömeg, Chicago Bulls, pompom lányok, amerikai zászló, boksz, szorító és kemény ütések. Mindezt pedig két percbe sikerült belesűríteniük a készítőknek, és az az ember érzése, hogy kész információdömping és kapkodó képkockák tűnnek fel gyors egymás után a monitoron. A klip ezáltal kicsit hatásvadász látszatot kelt.
A videó központi figurája az a Lionel Messi, aki korunk egyik legnagyobb focistája, ám hiányos színészi képességeiről már a korábbi reklámszereplései kapcsán tanúbizonyságot tett. Messit azért szeretik a szurkolók, mert igazi futballzseni, ám a kamera (és az a rivaldafény, ami mondjuk a nagy riválist, C. Ronaldo-t körülveszi) nem áll jól az argentinnak. Leo nyilvánvalóan az egyik legnépszerűbb focista, és tény, hogy az ő nevével fémjelzett mezekből adják el a legtöbbet a világon, ám egy sportreklám még mindig népszerűbb Beckham, vagy a jelenkor futballista-színész tanonc, Cé Ronaldó közreműködésével.
A videót több helyen a Nike „Write the future” című klipjével hasonlítják össze, ami tavaly májusban debütált a YouTube-n. A párhuzam talán azért sem szerencsés, mert az egyik legjobb és legütősebb Nike reklámról beszélhetünk. (A cég a videóklip gyártás terén tavaly nyáron nagyon jó szériát produkált, hiszen a dél-afrikai labdarúgó-vb kapcsán csak jól sikerült és rendkívül népszerű klipekkel örvendeztette meg a netes publikumot.) A klipben alapvetően a labdarúgás dominál, bár itt is feltűnnek olyan korszakos személyiségek, mint például a kosaras Kobe Bryant, a teniszkirály Federer, II. Erzsébet angol királynő és még maga Homer Simpson is. A videó ugyanúgy, ahogy az Adidas esetében is megfigyelhető volt, több szálon fut. Láthatjuk a trükkös Ronaldinhot, aki egy reklám erejéig még összeszedte magát, és régi önmagát idézte (azóta a korábbi Aranylabdás jobbára Rió tengerpartján koktélozik és szambázik…). A második harmadban megismerhetjük a fanatikus angol szurkolókat közelebbről is, ezáltal pedig a mindig robusztus Wayne Rooney kerül előtérbe, aki kétség kívül az egyik legütősebb szerepkört kapta a klipben. Lovaggá avatják, legalább egy focicsapatnyi újszülött kapja utána a Wayne keresztnevet, ám a legnagyobb durranást az újságcímlapokon megjelenő „Just Roo it” szlogen feltűnése jelenti, ami a már jól ismert Nike „Just do it” mintájára készült. A klip utolsó harmadában ki más, mint Cé Roni és óriási márványszobra borzolja a kedélyeket. A mindig jólfésült portugál ikont - ahogy a valóságban, úgy a virtualitásban is - csak szabálytalankodva tudják a védők megállítani, és szabadrúgását több százezer felhasználó várja feszülten és óriási izgalommal.
A közel három perces klip tömör eseménysorozatot foglal magába, ám egy pillanatig sem unatkozhatnak a nethuszárok, mert csattanós, humoros elemekkel színezett videó sort láthatnak, szinte garantált, hogy az első megtekintése után a felhasználó nyom egyet a replay gombra.
A 2010-es dél-afrikai vb-re készült Nike videó egyik (utólagos) érdekessége az, hogy a klipben szereplő futballsztárok kivétel nélkül leszerepeltek a tornán: Drogba az Elefántokkal, Ribery a Gallokkal, Rooney a Háromoroszlánosokkal, Cannavaro az Azzurival, a brazil szamba válogatott pedig Ronaldinho nélkül, messze elmaradva a közvélemény és a szurkolók elvárásaitól, kénytelen volt idő előtt távozni Dél-Afrikából.
Az Adidas és a Nike hosszú ideje minden területen komoly csatákat vív egymással, kölcsönösen nagy konkurenciát jelentenek a másikra, és óriási a rivalizálás köztük. Természetesen ez a tendencia jól megfigyelhető az egyes sportvideók elkészítésében is. Ha nem tudunk dűlőre jutni, melyik cég sportvideója komplexebb és tartalmaz számunkra több kedvenc jelenetet, akkor nézzünk meg egy klasszikus Pepsi Commercialt, hogy még nehezebb döntési szituációba sodorjuk önmagunkat. És ha már Dél-Afrika, akkor válasszuk ezt:
Németh Réka
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése