Kicsit több, mint egy évvel az első generáció után, 2011. március másodikán az almás cég előrukkolt az új iPaddel. A táblagép vékonyabb, gyorsabb, két színben kapható, ráadásul az ára sem emelkedett.
Ahogy arról múltkori Apple-lel foglalkozó cikkünkben is írtuk, a vállalat életében a három legfontosabb dátum 2001- az iPod, 2007- az iPhone, valamint 2010, az iPad bemutatásának évei. Ez az időszak elég volt ahhoz, hogy százmillió iPhone-t vegyenek világszerte, amihez kétszázmillió AppStore, iTunes és iBooks regisztráció tartozik, ráadásul utóbbiból százmillió könyvet adtak el csak iPadre, egy év alatt. Még úgy is hatalmas szám, ha figyelembe vesszük, hogy tavaly áprilistól decemberig tizenötmillió iPadet adtak el. Ez a tizenötmillió pedig elég volt ahhoz, hogy minden idők legtöbbet eladott táblagépévé avanzsáljon a harmadik számú mobil Apple kütyü. Természetesen a sikerhez hozzátartozott a hatvanötezer letölthető alkalmazás is, amelyek a szórakoztatástól, az autista gyermekek tanításán át, egészen az orvostudományig szinte tényleg mindent lefednek.
Nem volt tehát kérdéses, hogy jön-e új iPad generáció, a kérdés csak az volt, mikor. Az Apple hagyományosan minden évben ugyanabban az időben adja ki az adott készülékek frissítéseit, így szinte kötelező jelleggel mondhattuk, hogy az év első almás keynote-ja az új táblagépről fog szólni. Még inkább megerősítést nyertek a feltételezések, amikor az esemény meghívóján egy „március 2” felirat volt látható, és a kettes feltűnően nagyra sikeredett, ráadásul a naptár mögül kikandikált egy iPad csücske. Így is lett, maga Steve Jobs jelentette be az új kütyüt, ami mindenben lepipálja elődjét, de ennek ellenére sokáig a legjobb táblagépek egyike lesz a régi is. Az új iPad leginkább: kinézetében változott: a fekete előlap mellett ezt már fehérrel is kérhetjük, hátulja sokkal jobban lekerekedett, oldala pedig szinte nincs. Az eredeti 13,4 millimétert mindössze 8,8 milliméterre le tudták szorítani, ami már-már a „túl vékony” kategóriába sorolható, elvégre vékonyabb, mint egy iPhone. Ha közelebbről megvizsgáljuk a jövevényt, láthatunk még két kisebb, de annál fontosabb változást: kapott kamerákat, egyből kettőt: az előlapi a FaceTime-hoz használatos, a hátsóval pedig akár HD felvételeket is készíthetünk.
Amint használni kezdjük, észrevehető, hogy a kisebb csak több: a vékonyabb kialakítás ellenére az akkumulátor időtartama maradt a régi, tehát tíz órán keresztül bírja a nyüstölést, valamint egy hónapig éldegél kikapcsolt kijelzővel (de a gép maga nincs kikapcsolva). Ha még beljebb haladunk, ismét csodálkozásra ad okot az, hogy ez az első duplamagos procival felszerelt ilyen jellegű gép. Ráadásul nem akármilyennel, egy A5 processzorról van szó, amely elődjénél kétszer gyorsabb, a grafikai meghajtója pedig kilencszer gyorsabb, mint az iPad 1-é volt. Kötelező újításnak mondható, de megemlítendő, hogy ez az eszköz szintén megkapta az iPhone 4-ben használt giroszkópot, így adva teret a sokkal élvezetesebb használatnak. Természetesen új szoftver is érkezik az iOS eszközökre, szám szerint a 4.3-mas, amely dióhéjban gyorsabb netezést és könnyebb megosztási lehetőségeket kínál.
Érdemes még említést tenni a kiegészítőkről: a bemutatón a nyilvánosság elé tártak egy kábelt, amellyel HD TV-re vetíthetjük ki az iPaden látott dolgokat, ráadásul teljes 1080p-s nagyságban, így full HD-ban játszhatunk vagy filmezhetünk. Ezzel az eszköz akár a PlayStation és Xbox konkurenciájává is válhat. A másik fontosabb kiegészítő egy „SmartCover”-nek nevezett, előlapot védő tok. Előnye, hogy mágnesesen csatlakozik az iPadre, rengeteg színben kapható, ha feltesszük, automatikusan kikapcsol a kijelző, valamint tisztítókendőként funkcionál. Ráadásul egy mozdulattal válhat belőle rögtönzött állvány a készülékhez. Akit jobban érdekel, nézze meg az Apple oldalán található bemutató videót, nagyon meggyőző lett. A keynote keretein belül bemutattak még egy új, felturbózott iMovie iPad változatot, valamint egy hasonlóan friss Garage Band programot. Előbbivel videókat szerkeszthetünk profi módon, utóbbival zenét szerezhetünk, akár valós hangszerekkel, akár virtuálisakkal (amelyek már az érintőképernyő lenyomási erejét is érzékelik, így sokkal könnyebb például zongorázni a készüléken).
Hogy mit csinál eközben a konkurencia? Rágja a körmét. A Samsung Galaxy Tab még ki sem jött, de már halálra ítéltetett: az iPad 499 és 829 dollár közötti áron kapható, míg a legkisebb Galaxy Tab 800 dolcsitól indul. A bevezetőben említett hatvanötezer iPad alkalmazás mellé mindössze száz alkalmazást tud felmutatni az ellenfél, az Androidos Honeycomb. Belegondolva, annyira nem meglepő ez a helyzet, hiszen az Apple-nek hosszú évei voltak arra, hogy kifejlessze a gépet, a többiek pedig kevesebb, mint egy év alatt akarják behozni a lemaradásukat, és (akár tetszik, akár nem) lemásolni az iPad sikerét.
Fromvald Károly
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése