Mi lenne, ha a Ford T-modellt Galamb T-modellnek vagy esetleg Ford Galamb-modellnek nevezték volna el? A gyártón kívül mindenki ismerné az autó tervezőjét és megalkotóját is, a magyar Galamb Józsefet. Elmondható, hogy az egész világon ismerik a Fordnak ezt a modelljét. Korának egyik leghíresebb automobilja volt, melyből 1927-ig több mint 15 millió darabot gyártottak. Azzal azonban már jóval kevesebben vannak tisztában, hogy bár az ötletgazda maga Henry Ford, a modell megalkotója Galamb József volt. Ő tervezte a motort, a váltót, és az ő tervei alapján alkották meg a karosszériát és az alvázat is.
Galamb József Makón született, és Magyarországon végezte iskoláit. A Magyar Automobil Rt.-nél nyerte azt a tanulmányutat, melynek jóvoltából Németországban képezhette magát. Járt a frankfurti Adler autógyárban és Hollandia üzemeiben is, majd az Egyesült Államokba utazott, hogy részt vegyen az 1904-es autó-világkiállításon. Bár a nyelvet nemigen beszélte, bement a Ford gyárba, ahol a próbarajz elkészítése után felvették szerkesztő- rajzolói munkakörbe. Később egyik rajza Ford kezébe került, aki magához hívatta. Ford új típus gyártását tervezte, amihez Galambot bízta meg a tervek elkészítésével. A tulajdonos előadta elképzeléseit, Galamb pedig formába öntötte azt. Ford új, egyedi, a végletekig egyszerű autót szeretett volna, ami könnyen vezethető, könnyen szerelhető, nem romlik el, és még olcsó is. Az addig készült modellek ugyanis túl drágák voltak a közemberek számára. Az akkor már főkonstruktőrnek előléptetett tervező és Farkas Jenő közel két évig dolgoztak a terveken. Galamb alkotta meg az első levehető hengerfejű motort Amerikában, és új bolygókerekes váltószerkezetet is tervezett a T-modellhez.
Tulajdonképpen Galamb József szervezte meg 1913-tól a gépkocsi futószalagon való gyártását is. Így a T-modellből eleinte percenként, később 10 másodpercenként készülhetett el egy újabb példány. Ennek és egyszerű szerkezetének köszönhetően az ára 800 dollár volt csupán, így elérhetővé vált a kevésbé tehetős rétegek számára is, így a farmerekhez is eljutott. Megbízhatósága és könnyű kezelhetősége miatt pedig az emberi leleményesség eszközévé vált. A gyorsabb munkavégzés érdekében a farmerek lecserélték a lovakat és T-modellel szántottak, vagy éppen cséplő, daráló gépeket hajtottak vele. Innen jött az ötlet egy mezőgazdasági traktor kifejlesztésére. A meglévő alkatrészekből Galamb egy hónap alatt szerelte össze a Ford vállalat Fordson traktorját. Azért időnként csurran-cseppen haza is valami; a Ford autók első magyarországi forgalmazói a Makón maradt Galamb fivérek voltak. Galamb József később a Ford gyár mérnöki osztályának vezetője lett, megkapta az állampolgárságot és letelepedett Detroitban. Többször hazalátogatott Magyarországra, ahol előadásokat tartott, a háború idején pedig részt vett harckocsi- és repülőgépmotorok tervezésében is.
Liebhauser Edina
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése