Kevesebb, mint 18 nappal a Száguldó Cirkusz 2011-es Bahreini szezonnyitója előtt nyilvánvalóvá vált, hogy a Perzsa öböl szigetországában a motorok nem fognak felbőgni március második hetében. A drámai és nem várt fordulat mögött politikai okok állnak.
A Forma 1 legnagyobb rajongói a hosszúra nyúlt téli szünet okán bőszen számolták vissza a napokat a március 13-i idénynyitó rajtjáig: már csak húszat kell aludni, és a piros lámpák kialszanak, a Száguldó Cirkusz pedig elrajtol a sivatagi versennyel. 2011-ben ugyanis a Bahreini Nagydíjjal vette volna kezdetét a féktelen száguldás, ám az országban rendkívüli helyzet állt elő.
A muzulmán fővárosban, Manáma-ban utcai harcok és tüntetések kezdődtek február közepén a síiták és szunniták között. Bahreinben a legfőbb hatalom a szunnita Kalifa család kezében összpontosul, ők uralkodnak. Az országban a demokráciának csupán a látszatintézménye működik. Hiába vannak többségben a síiták, a kormány kinevezéséről az uralkodó dönt. A síiták a kormány és a miniszterelnök (Khalifa bin Salman Ali Khalifa) távozását követelik. Utcára vonulásuk célja volt az is, hogy hangot adjanak elégtelenségüknek. Bahrein ma már az egyik leggyorsabban fejlődő ország a térségben, emellett az olajipar központja, és rendkívül erős bankrendszerrel bír. Ám mindezen pozitív javak és a bahreini jólét előnyeiből (a szunnitákon kívül) a szegénysorban élő síiták semmit sem tapasztalnak. A tüntetők tehát saját körülményeik és élethelyzetük javulásért valamint az elnyomásuk ellen is harcba szálltak.
Az utcára vonult tüntetők ellen a hadsereg azonban erőszakosan (például éleslőszert bevetve) lépett fel, és a helyzet napról napra forrósodik. Az utcai harcok már emberéleteket is követeltek, a sérültek száma pedig több száz. Az arab országokon végigsöprő tüntetéshullám, Egyiptom és Tunézia után a F1-es idénynyitó helyszínét is elérte. A kormány a napokban tárgyalásokat kezdeményez, és remélhetőleg rövid időn belül újra béke lesz az arab térségben.
Ilyen körülmények között azonban lehetetlen megrendezni egy olyan nemzetközi sporteseményt, mint amilyen a Forma 1-es sorozat szezonnyitója. A trónörökös, Szalman bin Hamad al-Kalifa elsőként a F1 mindenható urával, Bernie Ecelestone-nal közölte döntését: az ország nem tudja vállalni a közel két hét múlva esedékes futam lebonyolítását. Így a Forma-1 történetében 62 év után fordul elő először, hogy egy nagydíj politikai okok miatt törlésre (halasztásra?) kerül.
A fentiek tudatában ma már az is tény, hogy a rajtra két héttel később kerül sor, így pedig a március 25-i hétvégén indul hivatalosan a szezon. A helyszín pedig a legendás Albert Park lesz Ausztráliában, ahol először láthatunk valós képet a csapatok közötti erőviszonyokról. A Forma 1-es istállók január-február hónapban folyamatosan mutatták be legújabb konstrukciójukat, és a téli tesztek során lehetőségük volt megfelelően felkészülni a szezonra. A tesztek alapján lehetetlen megjósolni, mit várhatunk az új idénytől, ám minden valószínűség szerint idén több csapat és pilótái is nagy eséllyel szállnak harcba a konstruktőri, illetve egyéni világbajnoki címért. Az biztos, hogy a Red Bull, a Mclaren Mercedes és a Ferrari pilótái most is a futamgyőzelmekért fognak öldöklő csatákat vívni. Nagy meglepetésre a tavaly meglehetősen visszafogott produkciót nyújtó Mercedes autói a téli teszteken sem villogtak. Schumacherék hátránya jelentősnek mondható az élbolyhoz képest, és egyelőre messze vannak a legjobbaktól. Az első száguldásra tehát még közel egy hónapot kell várniuk a fanatikusoknak, ám Ausztráliában remélhetőleg már ténylegesen zöld utat kapnak a pilóták.
A F1 szurkolói ugyanakkor bíznak abban, hogy a versenynaptárban 2004 óta szereplő, a legendás Hermann Tilke által megálmodott szahíri sivatag aszfaltcsíkján még 2011-ben újra körözhetnek a versenyzők. Minderről azonban a versenyszervezők csak később határoznak, ugyanis az aktuális versenykiíráson már nagyon nehéz változtatni. A legvalószínűbb döntésnek az tűnik, hogy november hónapban lehetőség nyílik a Bahreini Nagydíj pótlására. Addig a Száguldó Cirkusz mezőnye bejárja az ausztrál kontinenst, Dél-Kelet Ázsiát, Európát és az amerikai kontinenst, és remélhetőleg egy már békés Bahreinbe tér vissza.
A 2011-es versenynaptár:
Március 27. – Ausztrália (Melbourne)
Április 10. – Malajzia (Sepang)
Március 27. – Ausztrália (Melbourne)
Április 10. – Malajzia (Sepang)
Április 17. – Kína (Sanghaj)
Május 8. – Törökország (Isztambul Park)
Május 22. – Spanyolország (Barcelona)
Május 29. – Monaco (Monte Carlo)
Június 12. – Kanada (Montreal)
Június 26. – Európa (Valencia)
Július 10. – Nagy Britannia (Silverstone)
Július 24. – Németország (Nürburgring)
Július 31. – Magyarország (Budapest)
Augusztus 28. – Belgium (Spa-Francorchamps)
Szeptember 11. – Olaszország (Monza)
Szeptember 25. – Szingapúr (Szingapúr)
Október 9. – Japán (Suzuka)
Október 16. – Korea (Yeongam)
Október 30. – India
November 13. – Abu Dhabi (Yas Marina)
November 27. - Brazília (Interlagos)
Május 8. – Törökország (Isztambul Park)
Május 22. – Spanyolország (Barcelona)
Május 29. – Monaco (Monte Carlo)
Június 12. – Kanada (Montreal)
Június 26. – Európa (Valencia)
Július 10. – Nagy Britannia (Silverstone)
Július 24. – Németország (Nürburgring)
Július 31. – Magyarország (Budapest)
Augusztus 28. – Belgium (Spa-Francorchamps)
Szeptember 11. – Olaszország (Monza)
Szeptember 25. – Szingapúr (Szingapúr)
Október 9. – Japán (Suzuka)
Október 16. – Korea (Yeongam)
Október 30. – India
November 13. – Abu Dhabi (Yas Marina)
November 27. - Brazília (Interlagos)
Németh Réka
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése